Ouderschap: loslaten in verbinding
Vanuit de hechtingstheorie komt naar voren dat kinderen en jongeren hun ouders nodig hebben om zelfstandig te worden. Het opzoek gaan naar vrijheid en het ‘zelf doen’ hoort hierbij. Het ontdekken en experimenteren met vrijheden is voor ouders pas geruststellend als dit in vertrouwen en binnen veiligheid is. Uiteraard is het volledig loslaten van je opgroeiende kind niet realistisch.
Grensoverschrijdend gedrag
In de praktijk spreek ik ouders die schrikken van heftig experimenteer gedrag zoals blowen, vandalisme, standaard ’s nachts te laat thuiskomen en veelvuldig gamen of social media gebruik. Op dergelijk momenten is begrenzing van dit gedrag belangrijk. Immers, je bent verantwoordelijk als ouders en je wil niet dat je kind een verslaving ontwikkeld of niet meer naar school gaat.
Van discussie naar machtsstrijd
Het risico bestaat dat de communicatie een machtsstrijd wordt. Discussie aangaan is de grootste bron van escalatie. Dat wil zeggen dat kinderen en jongeren geneigd zullen zijn om via discussie te kijken of de grenzen losgelaten worden. Wat op de loer ligt is het uitvergroten van de discussie door te gaan schelden of te gaan kwetsen. Dit noemen we de rode knoppen indrukken en is provocatie gedrag. Binnen dit escalatie patroon kunnen ouders uitgeput raken door het aanblijven houden van het op eisen van bepaalde vrijheden. Toegeven is dan vaak het laatste redmiddel…
Let wel, andersom kunnen ouders ook ineffectief taalgebruik gebruiken: “Dit is voor je eigen bestwil. Zie je wel, het is je niet gelukt. Vroeger toen ik jong was had ik wel respect voor mijn ouders”. Dit gooit olie op het vuur binnen de escalatie, waardoor het gevolg is dat jongere of nog meer de aanval opzoeken of juist uit contact gaan.
De methodiek Geweldloos Verzet/ Nieuwe Autoriteit biedt tools hoe je een patroon van machtsstrijd kan doorbreken waardoor je gevoel van competentie als ouder wordt vergroot. Deze methodiek valt onder het aanbod van mijn praktijk.
Kijk ook eens naar dit filmpje welke interventies er zijn binnen de methodiek of neem contact met me op mocht je vragen hebben over deze methodiek.